TIEDOTUS Kirvun nykytilanteesta

20.6.2022

Huhtikuun lopulla Kirvu-Säätiö sai luotettavalta taholta kuvaviestin: Kirkonkylän bussipysäkille oli ilmestynyt kyltti, joka kertoo Kirvuun rakennettavasta varuskunnasta.

Asiaa tiedusteltuamme saimme tietää, että varuskunta-alue noussee todennäköisesti entiselle paikalleen kirkonkylälle uuden hautausmaan läheisyyteen ja varikko mitä todennäköisemmin uuden hautausmaan päälle, jossa takavuosina, Neuvostoliiton aikana sijaitsi. Varuskunnalle varatun alueen pinta-ala on 30,2 hehtaaria. Ilmoitustaulun mukaan maapohjan raivaustyöt alkaisivat 5.5.2022 ja päättyisivät 30.6.2022.

Tilanne vaikutti vakavalta. Niinpä Kirvu-Säätiön ja Kirvun Pitäjäseuran kokouksessa sovittiin, että toukokuun lopulla tiedustellaan Kirvusta, josko raivaustyöt ovat jo alkaneet. Emme saaneet minkäänlaista vastausta - Venäjän hallinnon ohjeistuksen mukaan ulkomaalaisiin ei saa nyt olla missään yhteydessä, eikä saapuviin tiedusteluihin saa kommentoida.

Olemme nyt tilanteessa, jossa emme tiedä onko ilmoitustaulu puhdasta propagandaa, vaiko karu totuus ja seurausta Suomen ja Venäjän välisen 1300 kilometrin mittaisen rajan muuttumisesta Nato-rajaksi tulevaisuudessa. Toteutuessaan hanke voi viedä useita vuosia. Sen nyt ainakin tiedämme, ettemme ainakaan vähään aikaan ole tervetulleita Kirvuun, nykyiseen Svobodnojeen.

Kirvu-Säätiö & Kirvun pitäjäseura