Kirvun Sotaorvot -hanke

18.1.2023

Talvisodan sotaorpo Kurkijoella. Kuva: Pekka Kyytinen. Museovirasto

Kirvun sotaorpoja etsitään

Kirvulaiset sotaorvot Anneli Valtonen ja Martti Ovaska esittivät Kirvun Pitäjäseuralle toivomuksen kirvulaisten sotaorpojen kartoittamisesta ja heidän haastattelustaan yhteistä julkaisua varten. Tavoitteena on kerätä muisti- ja kokemustietoa sodan, evakkomatkan ja isän/äidin menettämisen aiheuttamista elinikäisistä haavoista.

Pitäjäseura on asettanut hankeryhmän syksyllä 2022. Tarkoitus on haastatella niin monta sotaorpoa kuin mahdollista; nuorimmatkin Kirvussa syntyneet orvot ovat jo 78-vuotiaita, joten aikaa ei ole paljon.

Onko perheessäsi kirvulainen sotaorpo?

Jos omissa vanhemmissasi/isovanhemmissasi on sotaorpo, pyydämme ilmoittamaan yhteystiedot os. kirvu@kirvu.fi. Sovitaan yhdessä, kuka hänet haastattelee, sinä itse vai joku hankeryhmästä/avustajista. Haastattelut on tarkoitus tehdä vuoden 2023 aikana ja aineistosta tehdään sen jälkeen julkaisu. Aineiston jatkokäytöstä sovitaan erikseen. Aineisto säilytetään Kirvun Kotiseutuarkistossa Mäntsälässä.

Yhteistyöstäsi jo nyt kiittäen

Kirvun Sotaorvot -hanke